Plug-in hybridteknik

Den avancerade drivlinan, känd från Outlander PHEV, har elmotorer på både fram- och bakaxlarna, och en kraftfull bränsleeffektiv bensinmotor. Motorerna samverkar för att optimera bilens prestanda. Banbrytande teknik gör Eclipse Cross PHEV snabbreagerande och tystgående. Växlingen mellan ren elkörning och bensinmotorn sker automatiskt, så att du inte ska behöva tänka på hur mycket ström som finns kvar i batteriet.

GRUNDLIGT TESTAD HYBRIDTEKNIK

Bygger på framgången med Outlander PHEV

Eclipse Cross PHEV är en plug-in hybrid, som är baserad på den välkända hybridtekniken i Outlander. Liksom Outlander PHEV har Eclipse Cross PHEV en bränslesnål 2,4 liters bensinmotor och två avancerade elmotorer.

Eclipse Cross PHEV med gennemtestet hybridteknologi

UNIKT HYBRIDSYSTEM

Batteribaserad – inte motorbaserad

Det innovativa laddningsbara hybridsystemet kombinerar två kraftiga elmotorer, så att systemet blir mer el-baserat, medan konkurrerande lösningar är mer beroende av bensin- eller dieselmotorn. Det innebär att Eclipse Cross PHEV kan köra på el oftare så att körningen blir ännu tystare och behagligare.

Batteribaseret PHEV

1. Tvillingmotor och S-AWC 4WD
Den avancerade drivlinan med elmotorer på både fram- och bakaxlar, och en kraftfull och bränslesnål bensinmotor säkerställer en responsiv fyrhjulsdrift och goda, stabila köregenskaper.

2. 2,4 liters bensinmotor
En effektiv motor säkerställer god bränsleekonomi och låga koldioxidutsläpp.

3. Generator
Den kraftfulla generatorn förvandlar motoreffekten till elektricitet för att ladda drivbatteriet, och hjälper motorerna när det behövs.

4. Drivbatteri
Batteriet på 13,8 KWh är placerat under golvet för att maximera det inre utrymmet och sänka tyngdpunkten, vilket ger bättre säkerhet och köregenskaper. Strömmen kan även användas för att driva externa enheter.

Eclipse Cross PHEV är så avancerad att den automatiskt väljer det mest effektiva körläget.

EV modus i Eclipse Cross PHEV

100 % elektrisk körning

Vardagskörning och korta resor

Bilen kan köra på 100 % el i vardagskörningen. Den använder inte bränsle, och därför är koldioxidutsläppen nästan noll. När bilen kör i EV-funktion, är den tystgående, men ändå kraftfull. Den maximala hastigheten i EV-funktionen är 135 km/h.

Seriehybrid modus i Eclipse Cross PHEV

Seriehybrid (elmotor + bensinmotor som hjälp)

På landsväg

Motorerna använder den elektricitet som bilen själv genererar under körning. Bensinmotorn genererar elektricitet som laddar batteriet och ökar effekten när du accelererar eller kör i backar.

Parallelhybrid modus i Eclipse Cross PHEV

Parallelhybrid (bensinmotor + elmotor som hjälpmedel)

Motorväg

Bensinmotorn används vid hög hastighet (när motoreffekten är hög) med hjälp från elmotorerna, när det behövs.

Mitsubishi Outlander PHEV med regenerativ bremsning

ANPASSA DIN KÖRNING

EV-knapp

Du kan själv välja mellan EV-funktionerna energibesparing (save) eller batteriladdning (charge) under körning, när du har aktiverat EV-knappen.

Normal
Optimerar automatiskt EV- och hybridkörning. För kortare resor i lägre hastigheter.

Save
Prioriterar att spara på drivbatteriet till senare användning. För landsvägskörning i medelhög hastighet.

Charge
Laddar drivbatteriet. Utnyttjar energi vid körning och laddar därigenom batteriet.

EV
Kör på ren ström när drivbatteriet har kapacitet till det. Perfekt vid stadskörning i låga hastigheter.

REGENERATIV BROMSNING

Ladda batteriet medan du kör

Regenerativ bromsning laddar drivbatteriet, när du släpper gaspedalen eller när bromspedalen aktiveras. Du kan bestämma graden av regenerativ bromsning med handtagen placerade bakom ratten. Med hjälp av handtagen kan du enkelt välja mellan sex olika nivåer.

Regenerativ bremsning i Eclipse Cross PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV ladestik

LIKA ENKELT SOM ATT LADDA SIN TELEFON

Ett litiumbatteri med stor kapacitet

En laddningsbar hybrid (PHEV, eller plug-in hybrid) har både en förbränningsmotor och en eller flera elmotorer. Bilen drivs av ett drivbatteri som kan laddas via en extern strömförsörjning. Eclipse Cross PHEV har ett litiumjonbatteri med stor kapacitet. Det är enkelt att ladda. Du kan antingen använda ett vanligt eluttag, en hemmaladdare eller en av de många publika och kommersiella laddstationerna.

LÅGA KOLDIOXIDUTSLÄPP

Bra för både miljön och ekonomin

Eftersom Eclipse Cross PHEV kan köras på 100% el, är koldioxidutsläppen endast 46g/km (WLTP).

Vid användning av EV-funktionen kan du köra upp till 45 kilometer (upp till 55 kilometer i stadskörning) utan att släppa ut avgaser, och därför kan en stor del av din vardagskörning och pendling göras på 100 % el, medan bensinmotorn kan användas under de längre resorna.

Notera att din strömförbrukning bland annat är beroende av temperatur, terräng, körd sträcka, körstil och användning av värmare/luftkonditionering.

Eclipse Cross PHEV

Vad är skillnaden mellan en vanlig hybrid och en plug-in-hybrid (PHEV)?

En hybrid (mildhybrid, HEV) drivs av en bensinmotor och ett batteri. Batteriet laddas bara när motorn är i gång.

En elbil (EV) drivs av batterier och laddas via ett vanligt eluttag eller en laddstation.

En plug-in hybrid (PHEV) har både en bensinmotor och ett batteri som enkelt kan laddas i ett eluttag eller i en laddstation. Den är inte bara enkel att ladda, den är även mer flexibel, eftersom den använder två samverkande energikällor.

Utrustning kan variera i utseende och tillgänglighet beroende på modell. Kontakta din Mitsubishi-återförsäljare för mer information.